05-11-2010 @ 12:14
Persoonlijk houdt ik helemaal niet van 'aap eet banaan' logo's of beeldmerken.
Voorbeeld: schildersbedrijf met een kwast en verpotten logo.
Ik kan creativiteit wel waarderen en ik zie veel pitches met dergelijke leuke en inventieve inzendingen. Echter wat mij vaak opvalt dat originaliteit en creativiteit meer een 'gevecht' is met je zelf en andere designers dan met de Pitchers. Een aannemer wil gewoon een baksteen of een dak van een huis in zijn logo zien. Vaak heeft dat tot gevolg dat die leuke creaties geen winnaar worden.
Ben ik de enige die dit opvalt, of is dit slechts mijn eigen frustratie?
05-11-2010 @ 13:24
Denk dat je wel gelijk hebt; klanten hebben vaak de neiging om bij het vertrouwde te blijven. Denk bijvoorbeeld ook aan de kleur blauw voor de administratieve branche; niet origineel, maar bij de klant vaak de voltreffer omdat hij zich met die sector en zijn clichees identificeert.
Persoonlijk denk ik dat je juist een huisstijl kiest om herkenbaar te zijn en op te vallen. Niet omdat hij per se binnen het straatje past. Blijf proberen de klant te stimuleren om eens iets nieuws te proberen, en zijn zeker pitchers die dat waarderen!
Ik ga er eigenlijk altijd van uit dat een concept door de klant afgezwakt zal worden in zijn creatieve uitspattingen en presenteer dus liefst een extremere variant. Heb je een klant die in is voor wat bijzonders en meteen akkoord is is dat natuurlijk mooi meegenomen.
25-01-2011 @ 11:46
helemaal mee akkoord!
en dan zo van die pitchers die een stijlvol logo vragen en dan uiteindelijk kiezen voor een kitcherig logo...