Pagina  1  2  3  4 

topic

Alle rechten overdragen
Gold Catcher | 3
Waarde: 96
Tutorials: 0
06-05-2011  @  9:31
[klaagmodus]
Is dat tegenwoordig mode, alle rechten overdragen? Ik zie bij een behoorlijk aantal pitches steeds weer de eis dat alle rechten overgedragen dienen te worden. En dan een pitch plaatsen voor 200 of 300 euro? Nou sorry, maar ten eerste geven wij vormgevers al toe door voor een prikkie een logo te maken en daarnaast zijn onze auteursrechten toch wel iets meer waard, nietwaar?

Het wordt gevraagd alsof men vraagt om een kop koffie, alsof het doodnormaal is. Nou nee, voor dat soort opdrachten bedank ik!
[/klaagmodus]

Laatst bijgewerkt: 06-05-2011 09:31:36
Platinum Catcher | 7
Waarde: 109
12-06-2011  @  19:24
Ik wilde net een nieuw topic hierover beginnen maar zo te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt. Het viel me ook op dat het steeds vaker vermeld wordt bij 'opmerkingen' in de briefing.

Exclusief gebruiksrecht verlenen is heel normaal bij het leveren van een huisstijl maar het overdragen van auteursrecht is heel wat anders, en niet gebruikelijk. Je moet volledig afstand doen van je werk en vanaf dat moment aan de opdrachtgever toestemming vragen om het werk te mogen publiceren in bijvoorbeeld je portfolio.
Dat is wat mijn betreft meer waard dan de 50 eurootjes die gemiddeld geboden worden.

Ik vraag me af hoe Logomatch hierover denkt en of pitchers tegenwoordig gestimuleerd worden het auteursrecht over te laten dragen.
Platinum Catcher | 9
Waarde: 244
Tutorials: 2
12-06-2011  @  21:21
Tja... ik heb dit al meerdere malen aangekaart, en ik was niet de enige, maar LM blijft weigeren (het werk van) zijn catchers hiertegen in bescherming te nemen, hetgeen ik niet alleen ten zeerste betreur, maar bovendien schandalig vind. Het is zo eenvoudig: neem dit op in de Algemene Voorwaarden en het is klaar.

LM echter, is van mening dat zij geen enkel recht heeft wat betreft auteursrechten over de ontwerpen, en dat het de verantwoordelijkheid van de ontwerpers zelf is, dit te regelen. Btje moeilijk als het al vooraf wordt afgedwongen, maarja...

Vandaar dat ik niet meer deelneem aan wedstrijden waarbij in de briefing "inclusief alle rechten" of iets dergelijks staat. Dat is kennelijk de enige manier om mijn rechten te beschermen.

Admin
13-06-2011  @  11:05
LOGOmatch heeft geen enkel recht wat betreft auteursrecht op jullie ontwerpen.
Auteursrecht op een ontwerp berust bij de designer. Natuurlijk moet dit ontwerp door de designer zelf bedacht en ontworpen zijn.

Indien een opdrachtgever informatie wenst over de 'rechten' dan sturen wij deze opdrachtgever een link over auteursrecht:
http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/101532/ en wij adviseren deze opdrachtgever gebruiksrecht i.p.v. auteursrecht te verkrijgen.

Alleen bij pitches met een hoog bedrag wijzen wij de pitcher op het verkrijgen van gebruiksrecht, voordat de pitch uitgezet wordt.
Gold Catcher | 2
Waarde: 83
13-06-2011  @  12:44
Ben helemaal eens met mijn mede ontwerpers. Afstaan van je intellectuele eigendom is meer gecompliceerd dat men denkt. Ten eerste zou ik LM adviseren om andere prijs afspraken te maken voor alleen ontwerp en ook auteursrecht overname vooraf. Indien de pitcher eigendom wil afkopen praten wij hier niet over 200 of 300 euro maar bvb 2000, 3000, 5000 ???? of meer voor een logo.
Gewoon vooraf 2 soorten prijzen maken.
Ik heb ook gevoel dat het beetje makkelijk wordt over gedacht, ....als het maar ontwerp verkoopt, ongeacht de consequenties voor de ontwerper en wat de pitcher vraagt...
Wij zijn degenen die dat soort websites draaiende houden, niet negatief bedoeld... Want zo meteen krijg ik waarschijnlijk te horen: "hoef je niet mee te doen aan de wedstrijden".
Met alle respect en dank voor deze forum, het mag wat algemeen beter geregeld worden.
Bedankt voor de aandacht en prettige dag nog
Mvg
Michal

Platinum Catcher | 9
14-06-2011  @  11:36
Ik snap nog steeds niet waarom LM het nodig vindt ons te vertellen dat zij geen enkel recht hebben wat betreft auteursrecht. Wij vragen niet of jullie een claim willen leggen op de rechten, wij vragen alleen of het aan de pitchers eens duidelijk gecommuniceerd kan worden dat de rechten niet zomaar af te dwingen zijn, alleen maar door het simpelweg in de briefing te zetten.

En dat is heel eenvoudig te doen door hierover een artikel op te nemen in de Av. Bijvoorbeeld:
"Artikel 11. Gebruiksrecht en auteursrecht.
Pitcher krijgt na afronding van een wedstrijd exclusief gebruiksrecht (licentie) over het gekozen ontwerp. Auteursrechten liggen te allen tijde bij de ontwerper (catcher). Indien men de rechten wil afkopen, dient men hierover in overleg te treden met de ontwerper."

En klaar is het.

Platinum Catcher | 32
Waarde: 565
14-06-2011  @  11:41
Goed geformuleerd DD!

Ben het hier zeker mee eens. Kan LM eens kijken of dat te realiseren is?

groetjes Patty
Gold Catcher | 10
Waarde: 245
14-06-2011  @  12:15
Da's nog eens een nuttige, bruikbare en zeeeer wijze opmerking DD ! Ben het er helemaal mee eens. Zo moeilijk hoeft het toch niet te zijn.
Ik hoop dat LM er wat mee doet.

greetz,
Kitty
Gold Catcher | 3
Waarde: 96
14-06-2011  @  12:23
Goed om te zien dat ik niet de enigste ben die er zo over denkt! De optie van DD vind ik persoonlijk een hele goede oplossing, het is belangrijk dat pitchers begrijpen waar auteursrecht voor staat.

De voornaamste reden waarom pitchers hier opdrachten plaatsen is natuurlijk omdat het niet veel kost. De "onervarenheid" van veel catchers hier wordt dan ook misbruikt met de eis tot het afdragen van auteursrecht. Het spreekwoord "Voor een dubbeltje op de eerste rij" komt regelmatig bij mij op als ik nieuwe opdrachten zie, al moet ik ook toegeven dat LM wel betere tarieven hanteert als bijvoorbeeld ontwerpen-voor-geld.nl (mag ik dat vermelden?), daar worden jonge ontwerpers echt misbruikt.

Dat soort websites zorgen echter wel voor een compleet misvormt beeld, waardoor mensen serieus denken dat een website maar 200 euro kost. Men denkt dat een website "wel even gemaakt is", terwijl er in werkelijkheid minstens 20 uur werk zit in een website van een beetje niveau. Dan is de rekensom simpel: 200/20= 10 euro per uur, min al je onkosten, dan hou je misschien 5 euro over per uur. En dan zouden we voor 5 euro per uur ook nog een afstand moeten doen van onze rechten?

Dat vind ik prima hoor, als de benzineprijs dan ook even terug gaat naar 20 cent, een brood 5 cent kost en mijn hypotheek terug mag naar 100 euro in de maand?
Platinum Catcher | 9
14-06-2011  @  12:25
Haaaahahaha Niels!
Wil je dan gelijk even regelen dat we de gulden terugkrijgen :)
Dit topic is gesloten.

Pagina  1  2  3  4