14-07-2011 @ 15:42
Hallo allemaal,
Het zal jullie vast wel bekend in de oren klinken: Je maakt een ontwerp voor een huisstijl/website of iets dergelijks en presenteert dit ter beoordeling aan de klant. Vervolgens doe je op verzoek van de klant een aantal aanpassingen en laat je het resultaat weer beoordelen. De klant wil nog iets veranderd zien, dus je gaat weer aan de slag. Zo gaat dat nog een keer of 3...
Mijn oplossing hiervoor was simpel: Het product heeft een fixed price, daarin is het ontwerp + één correctieronde opgenomen. Zo kan ik vooraf redelijk goed inschatten hoeveel tijd ik kwijt ben en kan ik dus een passende offerte opstellen.
Mochten er na de correctieronde nog aanpassen komen, dan worden deze gewoon in rekening gebracht. Hiermee wil ik voorkomen dat ik eindeloos aan het aanpassen ben en veel onnodige tijd verlies.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe andere vormgevers hier mee omgaan. Gaat bij jou de teller ook lopen na de eerste correctieronde, of hoe ga je hier mee om? En zit je vrijwel altijd goed met je uren planning of ben je vaak meer tijd kwijt dan je kunt factureren?
14-07-2011 @ 18:45
Hallo Niels,
Vaak is het eerste contact met de klant telefonisch of persoonlijk. Wanneer men dan een prijsindicatie vraagt, geef ik altijd een minimum en een maximum prijs. "Ergens daartussen, maar nooit meer." Wil de klant graag een offerte ontvangen, dan maak ik die voor de maximale prijs.
Tijdens de productie wordt steeds duidelijker hoeveel tijd ik kwijt zal zijn en het komt altijd redelijk overeen met de offerte, hoewel ik eigenlijk nooit 'terugreken' naar uren.
Krijg ik tussendoor nog wijzigingen/aanvullend werk wat ik niet had ingecalculeerd, dan licht ik de klant in dat de prijs hierop wordt aangepast. Meestal is dat geen probleem (wel even schriftelijk bevestigen d.m.v. aangepaste offerte en akkoord door de klant). Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat de klant het aanvullend werk dan liever liet wachten of helemaal liet varen.
Résumé: ik heb eigenlijk geen correctieronde en ik werk bij voorkeur niet volgens uurtarief. Wanneer men schrikt van de prijs, 'presenteer' ik altijd wel een schatting naar uurtarief. Dan kom je natuurlijk op een veel hoger bedrag. Dat helpt ;)
Groetjes, D.