totaal: 6 items

topic

Ontwerp voor Direct Design flyer
Silver Catcher | 0
Waarde: 79
Tutorials: 0
20-01-2010  @  13:04
Hallo,

Direct Design heeft alweer een Pitch gestart. Op zich goed, alleen vind ik het jammer dat degene die de logo heeft, smartshapes geloof ik, zijn netwerk heeft kunnen uitbreiden met deze bedrijf. Vind je ook niet dat degene die een logo bedacht heeft de kans moet krijgen zich te bewijzen als ontwerper van evt huisstijlen en POS materialen? Het is toch de bedoeling een basis op te bouwen als grafisch vormgever. Natuurlijk is het ook voor Smartshapes om zich te profileren en vindt dit een gemiste kans. Graag hoor ik hoe hier over gedacht wordt.

Met groeten,

Leon ontwerpt

Laatst bijgewerkt: 20-01-2010 13:06:53
Platinum Catcher | 24
Waarde: 529
20-01-2010  @  13:15
Hoi Leon,

In dat geval had Direct Design natuurlijk zelf contact op kunnen nemen met Smartshapes. Je ziet vaker dat pitchers terug komen op LogoMatch voor POS of een huisstijl. Als er zoals hier op logomatch meerdere ontwerpers aan de slag gaan zie je veel verschillende ontwerpen uit diverse invalshoeken. Hetgeen ook het unieke is aan LM. Natuurlijk gebeurt het dat een Pitcher achteraf een relatie opbouwd met de ontwerper van zijn of haar logo (spreek uit ervaring).
Maar het hoeft de pitcher niet te verplichten om in de toekomst met deze ontwerper te blijven werken.

Dat is tenminste hoe ik er over denk ;-)

Groeten Ralph

Laatst bijgewerkt: 20-01-2010 13:16:38
Gold Catcher | 2
Waarde: 83
20-01-2010  @  15:43
Van ene kant is het inderdaad zo dat de pitcher zelf mag kiezen wie zijn huisstijl afmaakt.
Maar.... In andere geval indien de auteursrechten van de logo-ontwerper (bvb Smartshapes) schriftelijk NIET worden overgedragen aan de opdrachtgever, mag de opdrachtgever niet zo maar met auteur logo naar andere ontwerper gaan. Dat denk ik tenminste. Dat is ook een moeilijke kwestie. Ik weet ook niet altijd hoe je moet in dit geval handelen. Wel is belangrijk om in je AV deze vermelding te hebben:

Artikel 4. Rechten van intellectuele eigendom
en eigendomrechten
4.1 Auteursrecht en industriƫle eigendom
Tenzij anders overeengekomen, komen alle uit opdracht voortkomende rechten van intellectuele eigendom waaronder het octrooirecht, het modelrecht en het auteursrecht- toe aan de opdrachtnemer. Voorzover een dergelijk recht slechts verkregen kan worden door een depot of registratie, dan is uitsluitend de opdrachtnemer daartoe bevoegd. Bij het toepassen van een bestaand ontwerp en/of huisstijl, zal het eigendomrecht op het bestaande ontwerp en huisstijl niet wijzigen.

en nog:

4.4 Eigendom bij opdrachtnemer
Tenzij anders overeengekomen, blijven in het kader van de opdracht door de opdrachtnemer tot stand gebrachte werktekeningen, illustraties, prototypes, maquettes, mallen, ontwerpen, ontwerpschetsen, films en andere materialen of (elektronische) bestanden, eigendom van de
opdrachtnemer, ongeacht of deze aan de opdrachtgever of aan derden ter hand zijn gesteld.

5.2 Ruimer gebruik
De opdrachtgever is zonder de schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer niet gerechtigd het ontwerp ruimer te gebruiken dan is overeengekomen.
5.3 Wijzingen
Tenzij anders is overeengekomen, is het de opdrachtgever niet toegestaan om zonder schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer veranderingen in de voorlopige of definitieve ontwerpen, aan te brengen of te laten aanbrengen.

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken. Het is trouwens zeer interessant onderwerp.

Mvg
Michal
Admin
20-01-2010  @  18:50
Er is een handig website waar alles in staat: http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/pagina.asp?pagnaam=auteursrecht

En Ralph je hebt gelijk. Sommige Pitchers willen weer gebruik maken van LM en andere Pitchers geven vervolg opdrachten aan de winnaar.
En weer andere Pitchers benaderen designers (na hun werk gezien te hebben op LM) direct zonder gebruik te maken van LM.
En als laatste krijgen wij soms het verzoek of LM designers kent die bepaalde programma's of bepaalde ontwerpen beheersen. Dan kunnen wij alleen de gegevens doorgeven die de designers in het ledenoverzicht als "openbaar" hebben aangegeven.

Laatst bijgewerkt: 20-01-2010 18:51:19
Silver Catcher | 7
Waarde: 190
21-01-2010  @  11:00
Ik heb persoonlijk geen probleem met deze nieuwe pitch van Direct Design, dus doe je best allemaal !

MvG,
Sandro,
SmartShapes
Platinum Catcher | 11
Waarde: 322
21-01-2010  @  13:15
Gelukkig heeft Sandro er geen problemen mee ;)

Ik heb zo'n situatie ook gehad met Ruysdael makelaars. Ik heb van alles gemaakt boeken, balonnen, scheurkaartjes enz. enz. en alles moest ala minute. Maakt niets uit. Alles naar tevredenheid. Maar toen Ruysdael het niet redde en opging in Molenaar makelaars (nieuwe pitch) hadden ze me ook niet meer nodig. Ik heb dan ook niet meegedaan aan die pitch. Mijn insteek is toch langdurige klantencontacten te vinden middels o.a. deze site. Daar investeer ik dan ook in.

Groetjes,
Inge
Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.

totaal: 6 items