08-02-2010 @ 15:03
Wat me op het moment erg bezig houd, is het vinden van een nieuwe baan. Een switch van het rijk naar de burgermaatschappij als grafisch designer. Sinds drie maanden verstuur ik dagelijks solicitaties, zowel open als via vacaturebanken. Wat me opvalt is de weinige reacties die je ontvangt. Vaak ontvang je niet eens een ontvangstbevestiging. De dagelijkse vraag is voor mij toch wel, hoe ga ik dit aanpakken en wat zijn de mogelijkheden.
Kan ik al genoeg verdienen met mijn eigen bedrijfje, wat zijn de mogelijkheden, freelance werken of niet, zijn de compententies goed genoeg, etc. toch wel iets dat me bezig houd dus ;-)
Roy
20-02-2010 @ 17:23
Hoi Roy,
Ik hoop dat je ondertussen wat vorderingen hebt gemaakt qua solliciteren. In deze regio (Zuid-Limburg) zie ik amper vacatures voorbijkomen. En de vacatures die er dan geplaatst worden hebben dan vaak een combinatie van onmogelijke eisen.
De beste tip die ik je kan geven; wed op meerdere paarden tegelijk. Blijf solliciteren, probeer dat ook eens op wat creatievere manieren. Ga ook voor je zaak; ik zie op je profiel dat je sinds twee jaar ondernemer bent?
Analyseer waar in het verleden je klanten vandaan kwamen en probeer deze tactiek verder uit te breiden en te perfectioneren. Ga eens naar netwerkbijeenkomsten, Open Coffee bijeenkomsten of vakbeurzen; bouw actief aan je netwerk. Dat is namelijk altijd handig, of je nu in loondienst wilt werken of voor jezelf. Je kunt in deze economische omstandigheden prachtige plannen maken, maar het zijn toch vaak de toevalstreffers die naar een nieuwe opdracht leiden merk ik.
Qua competenties zal het hopelijk wel goed zitten met 15 jaar ervaring. Wanneer je je steeds in het vak blijft verdiepen en je regelmatig een cursus of tutorial volgt blijf je meteen lekker up to date.
Owja, zorg ervoor dat je CV en portfolio bijgewerkt zijn, heel belangrijk. En een VAR-verklaring klaar hebben liggen kan ook heel handig zijn.
Ik wens je veel succes met solliciteren, houd je ons op Logomatch op de hoogte?
Michelle
MDMCS
20-02-2010 @ 23:10
Bedankt voor de reactie Michelle.
Op dit moment heb ik op iedere mogelijke plek binnen een straal van 50KM sollicitaties lopen. Zo'n beetje iedere vacature, in de omgeving, heb ik op geschreven. Voor dat gedeelte is het dus afwachten. Voor wat betreft mijn eigen zaak, ook hier wed ik op dit moment op meerdere paarden tegelijkertijd. Daarnaast heb ik ook nog de verplichtingen van een baan binnen het rijk. Dus is het moeilijk om de prioriteiten te verdelen, zoals ik het zelf zou willen. Dus naast mijn vaste baan, komt op dit moment Heuer Company (Re)style Designs op de eerste plek. Daarnaast ben ik bezig met een webshop voor een exclusieve damesmode zaak, waarin ik me met werkzaamheden heb ingekocht. Als laatste ben ik bezig met een innovatief internet marketing concept iRango genaamd, waarvoor er op het moment investors en financiers gezocht worden. Omdat 2 van de 3 eigen zaken nog niet winstgevend zijn, maar veel werk en kosten met zich mee brengen, is het voor mij belangrijk een andere baan te vinden. Binnen het rijk werk ik onregelmatig, waardoor planning erg moeilijk is. Een baan in de grafische industrie zou me dus op meerdere vlakken heel goed uitkomen.
Jammer genoeg is de tijd niet helemaal gunstig om van baan te wisselen of in combinatie met mijn huidige baan mijn eigen bedrijfje te laten ontplooien tot bloeiende voldoende winstgevende bedrijf. Hopelijk keren de kansen spoedig. Voorlopig zal ik LogoMatch zeker blijven gebruiken om zo veelvuldig bezig te zijn met designen en langzaam mijn netwerk te vergroten.
Groetjes en ik zal je via deze topic zeker op de hoogte houden.
Roy
Laatst bijgewerkt: 20-02-2010 23:21:09
21-02-2010 @ 12:27
50km is ook wel een aardige beperking... Daarnaast werken vacaturesites op de volgende manier:
-Bedrijven plaatsen een vacature,
-Mensen reageren,
-Bedrijf moet betalen om in contact met jou te komen.
Daarom hoor je alleen wat als je echt potentie hebt voor dat bedrijf (anders kost het hun te veel).
Mijn tip: google de functie omschrijving of een zinnetje uit de vacature, vaak kom je dan op de echte site van het bedrijf. Zo heb je gelijk persoonlijker contact.
Ohja "grafisch designer" klinkt natuurlijk een beetje vreemd. Of graphic design, of grafisch ontwerper/vormgever.
"Designer" vind ik sowieso altijd al een soort van zelf benoemde titel.
Laatst bijgewerkt: 21-02-2010 15:57:17