24-04-2009 @ 14:19
Ik wil me graag laten omscholen tot grafisch vormgever/DTP'er. Nu ben ik met een cursus grafisch ontwerpen bezig, maar ik vroeg me af wat geschikte deeltijdopleidingen kunnen zijn om aangenomen te worden bij reclamebureau's/drukkerijen/etc.?
Ik werk fulltime op dit moment, dus ik zou graag in de avonduren iets willen doen, maar ik weet niet zo goed wat nu geschikt is waarmee je bij bedrijven terecht kunt. ik zit nu dus nog niet in dit wereldje dus ken er de weg niet. Graag wat advies.
Laatst bijgewerkt: 24-04-2009 14:19:51
24-04-2009 @ 20:49
Beste miesign,
Het verschilt per reclamebureau. Het ene bureau schept totaal geen waarde aan een diploma of certificaat maar kijkt puur alleen naar je portfolio en creatieve brein. Andere bureau's kijken wel naar het stukje papier en willen de starter zelf omvormen naar hun werkwijze.
Het allerbelangrijkste is, is dat je goed de technieken leert. Goed weet hoe je een logo moet maken (in vectoren), weet hoe je een bestand professioneel drukklaar kunt maken en genoeg weet over de verschillende drukprocessen. Als je de online kant op wil gaan is het tegenwoordig belangrijk dat je minimaal 2 CMS-en beheerst en iets weet over programmeertalen. Je hoeft niet te kunnen programmeren maar je moet wel weten wat mogelijk is.
Probeer ook niet te veel een allrounder te worden. Waar ligt je hart? Bij drukwerk of online? Maak een keuze en verdiep je erin. Als je expert bent in een bepaald gebied heb je betere kansen dan als je van alles een beetje weet. Ga je voor print, negeer dan niet in zijn totaal online. Probeer dan wel een keer een website te maken/ontwerpen. Ga je voor online? Negeer dan ook niet print. Maar blijf bij je basis en werk dat uit.
Veel Grafische Scholen en Lyceums hebben ook avondcursussen. Misschien dat hier leden zijn die jou kunnen adviseren.
Laatst bijgewerkt: 24-04-2009 20:49:05
25-04-2009 @ 11:19
Misschien dat een cursus via
Eduvision dan wat is? Dan krijg je je materialen gewoon thuisgestuurd en kun je dus in je eigen omgeving de cursus volgen. Ze bieden erg veel verschillende soorten cursussen (DTP, programmeren etc.).
Laatst bijgewerkt: 25-04-2009 11:19:31
25-04-2009 @ 11:23
Oh ja, voor ik het vergeet: niet alle opleidingen van Eduvision zijn e-cursussen.
Laatst bijgewerkt: 25-04-2009 11:23:19
27-04-2009 @ 9:49
Logomatch en Illutic, bedankt voor het advies! hier heb ik heel veel aan. Ik begrijp dus dat diploma niet altijd het belangrijkste is, maar wat je kunt. Dat is wel even een omschakeling in de branche waar ik nu werk. Ik volg nu een grafisch ontwerp cursus en die duurt 1,5 jaar. ik moet nog ca een jaar dus ik ben nog wel even bezig. Ik doe veel thuis, maar heb gelukkig praktijkdagen gehad over Indesign en Illustrator. Daar werk ik thuis nu ook mee, maar je moet het veel doen om het programma goed onder de knie te krijgen dus wat dat betreft snap ik wel dat bedrijven kijken of je er goed mee om kan gaan. Ik vind print het leukst, ik vind de wedstrijden van huisstijlen maken bij Logomatch heel erg leuk om te volgen. Feedback is wel belangrijk en dat mis ik nu een beetje bij mijn cursus dus die tips voor een cursus bij een grafisch lyceum vind ik wel een goede optie. Eduvision is best prijzig zag ik al.
Ervaring is ook belangrijk. Ik heb net gesolliciteerd bij een bedrijf waar ze een vacature hadden voor 16 uur, tijdelijke vervanging van zwangerschapsverlof. daardoor was het een eenvoudige functie, mooi als tijdelijke beginfunctie om wat ervaring op te doen. Ik had alleen niet genoeg ervaring en nog bezig met cursus, dus ik maakte helaas geen kans. Ik hoop toch een keer op zo'n kans om wat ik nu al geleerd heb in de praktijk te brengen. In de tussentijd oefen ik maar goed met Illustrator en Indesign tijden m'n cursus. Voor na mijn cursus ga ik zeker even verder kijken bij grafisch lyceums.
Laatst bijgewerkt: 27-04-2009 09:49:16
22-11-2009 @ 0:28
he miesign,
het hangt er erg vanaf wat je wilt gaan doen bij een bedrijf.
Wil je bij een simpel dtp bureau werken die dingen maakt zoals huisstijlen en bijvoorbeeld simpel drukwerk, heb je inderdaad genoeg aan een grafisch lyceum o.d. maar met talent en een portfolio kom je er ook wel.
of wil je op een groot reclame bureau werken ala TWBA of BBD die complete campagnes doet voor bijvoorbeeld AH en Ditzo verzekeringen. daarbinnen zijn ontzettend veel functies, denk aan art department (grafisch ontwerps & dtp-ers) daar is btw een groot verschil tussen. of de creative kant (art directors, creative directors, strategy directors enz...) voor de laatst genoemde kom je alleen binnen met een diploma als van de academie voor art direction, een kunst academie of soort gelijke & een rete goed portfolio met met name volledige concepten
Zelf ben ik Art Director op een redelijk groot reclame bureau. wat ik doe is creatieve processen bedenken (het leukste btw :)) en de eerste opzet (stijl bepaling) daarnaast ook de afwerking en begeleiding van projecten. grafisch vormgevers en ontwerpers aansturen.
ik heb 1 jaar het grafisch lyceum in rotterdam gedaan, maar na een half jaar gestopt omdat het voornamelijk technisch was en weinig creativiteit & concept ontwikkeling. hierna heb ik 4 jaar het NIMETO in utrecht gedaan. En een groot en zo compleet mogelijk portfolio opgebouwd.
maar goed het is maar net wat je wilt, en hoe je het zelf wilt hebben.
succes in ieder geval :)
grt michael
27-11-2009 @ 15:20
Hoi Michael,
Dankjewel voor je reactie. Ik ben nog steeds met m'n opleiding bezig, maar tussendoor ook al wat eenvoudige opdrachten van derden dus ik ben volop bezig om m'n portfolio te vullen en ondertussen te leren! Het moeilijkste vind ik om het wereldje binnen te komen. Ik werk nu totaal niet in de grafische wereld (research chemicus) en in dat wereldje moet je echt diploma's hebben dus het is voor mij lastig om een voorstelling te maken hoe het in de grafische wereld is. Ik wil daar graag heen, want ik vind het ontzettend leuk om creatieve dingen te maken. Het liefst zou ik eens een snuffelstage doen bij een grafisch bureau om te zien hoe het is.
Ik vind de print kant het leukst, huisstijlen, folders, nog wel wat de eenvoudigere dingen.
Groetjes,
Mieneke
27-11-2009 @ 21:48
Beste Mieneke,
Een van de belangrijkste dingen is dat je alle gangbare programma's onder de knie hebt. Daarnaast moet je natuurlijk talent hebben en een beetje lef! Om ergens "binnen" te komen moet je een goede eerste indruk maken. Omdat je misschien niet de juiste achtergrond hebt voor een bepaalde functie moet je opvallen! Dus niet een gewone saaie sollicitatiebrief schrijven, maar iets maken (digitaal of print) waarvan een bureau denkt: die heeft talent! Je moet compenseren wat je "niet hebt(opleiding en ervaring)".
Succes!
Groeten
Tamara