totaal: 3 items

topic

gezeur
Bronze Catcher | 0
Waarde: 5
Tutorials: 0
19-04-2008  @  19:31
Zonder namen te noemen wil ik even kwijt dat er pitchers rondlopen die iets van de catchers willen, maar daar niet handig mee omgaan. De meest geweldige creaties rollen uit het minimale eisenverhaal en het resultaat is enkel gezanik. Bij één specifieke pitcher heb ik niets anders dan negatief commentaar op de ingezonden logo's gezien, en da's jammer. Want dan is de lol er vrij snel af. Kritiek zijn mag, en moet, maar het kan toch niet zo zijn dat er helemaal niets deugt?
Moest ik toch even kwijt, ook voor mijn mede-pitchers, vaak meer ervaren en zoooo creatief. Jammer dat de meesten afgebrand worden.

Laatst bijgewerkt: 19-04-2008 19:31:59
Admin
20-04-2008  @  11:32
Ik heb begrip voor je verhaal maar soms wil een Pitcher het uiterste uit de kan halen. En dat mag. Iedereen heeft een andere manier om een boodschap over te brengen. De kunst is dit te vertalen. Het moeilijke van het beroep designer is dat je veel tegenslagen en beren op de weg zult tegen komen.
Smaken verschillen enorm. Wat jij als designer mooi vindt en precies uitbeeldt van wat de visie van het bedrijf in kwestie is, is niet altijd wat de klant wil. Wanneer je een ontwerp voor een bedrijf maakt, werk je in dienst van dat bedrijf en is puur de opdracht zijn wensen te visualiseren.
Uiteraard adviseer en stuur je de klant in de goede richting want jij hebt niet voor niets een grafische opleiding gevolgd en weet welke elementen invloed hebben op de uitstraling, uitbeelding en boodschap.

Maar verwar reclame ontwerpen en huisstijl ontwerpen niet met elkaar.

Voorbeeld:
Als jij je huis laat verbouwen, geef je de aannemer opdrachten je huis te verbouwen naar jouw wensen. Jij kiest de inrichting, kleuren, waar de muren komen e.d.
De aannemer adviseert en stuurt jou in de juiste richting zodat je huis blijft staan. Maar hij werkt voor jou en zijn baan is jouw wensen zo goed mogelijk na te komen. Zonder dat het huis instort.

De wensen van de opdrachtgever moeten geresepecteerd worden... of je er mee eens bent of niet en of je gelijk hebt of niet.
De manier waarop dit wordt overgebracht verschilt enorm. Soms weet je inderdaad als designer beter maar het is niet jouw logo (of ander design).

In je loopbaan of eigen bedrijf zul je verschillende soorten opdrachtgevers tegenkomen. De ene wil dat je zo vrij en creatief mogelijk werkt en laat het helemaal aan jou over. De ander heeft het plaatje precies in zijn hoofd en wil dat dat letterlijk door jou op papier wordt vertaald. De laatsten zijn de moeilijkste opdrachten die je tegen zult komen. Maar gebruik daarom LOGOmatch als leerschool.

Probeer de opdrachtgever te sturen naar het beste resultaat. Maar onthou in je achterhoofd dat het voor hem of haar is. Hij of zij gaat het logo (of ander ontwerp) gebruiken en moet er 100% tevreden mee zijn.

Het is moeilijk en soms voelt het oneerlijk of onrechtvaardig maar dat zul je buiten LOGOmatch ook tegenkomen.

Maar zie het positief. Want van de moeilijkste klanten, die precies weten wat ze willen, leer je ontzettend veel. Want door hun wordt je tot het uiterste van je kunnen gepushed en moet je opeens moeilijke ontwerpen leren maken. Je kan namelijk niet erom heen werken of vermijden.

En hoe kritisch ze ook zijn... allemaal waarderen ze de enorme inzet van iedereen hier. We horen alleen maar dankbaarheid en lof van de Pitchers. Ze staan versteld van de kwaliteit, inzet en aantal inzendingen.

Laatst bijgewerkt: 20-04-2008 11:32:15
Gold Catcher | 1
Waarde: 28
Tutorials: 0
08-02-2010  @  15:57
Klopt, en het kan ook erg frustrerend zijn als mensen niet op de juiste manier feedback geven. Vaak hebben deze opdrachtgevers op een site als deze nauwelijks afgeronde inzendingen. Ook is niet iedereen in staat om een motiverende feedback te geven. Wij als creative mensen zijn gewend aan bepaalde feedback en reacties, deze spreken we ook graag zelf uit, waardoor een andere (kille) manier van feedback ons niet past en we daar ook moeilijker mee om kunnen gaan. Zelf ben ik wel van mening dat een positieve feedback tot betere eindresultaten leid, ongeacht hoe hoog de lat ligt.
Je dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren.

totaal: 3 items