21-01-2010 @ 11:15
hallo,
ik verbaas me toch altijd weer over het kopie gedrag op deze site. Neem nou de opdracht voor De Ware Jacob. ik vind de drie ontwerpen na de eerste inzending toch echt veel een aftreksel van het eerste. Neem kleur gebruik, foto keuze verloopjes en "logo"
Kom Op! mensen!! Doe je best, en probeer iets nieuws te maken. Je hebt alleen jezelf ermee als je kopieert!
Laatst bijgewerkt: 21-01-2010 11:16:15
21-01-2010 @ 13:40
Ik snap tot op zekere hoogte wat je bedoeld. Maar voel me toch geroepen om je opmerking iets te nuanceren.
In mijn optiek kom je voor een web-banner, met genoemde verzoeken qua kleur en stijl in een beperkte ruimte al heel snel in een bepaalde hoek terecht. Ook het te gebruiken fotomateriaal en tekst staan vast. Ik vind de beschuldiging van 'copieren' hier dan ook misplaatst. De stijl komt zeker overeen, maar dit is in lijn met het verzoek van de klant. Het komt in deze pitch aan op de kleine nuances en uitwerking. Kijk bijv. naar de pitch 'Flyerontwerp Meubelzaak' dit zijn drie gelijksoortige ontwerpen. Maar je kunt niet zomaar zeggen dat het copieeren is. In het licht dat jij de eerste inzender bent snap ik je opmerking wel. Ik denk dat wanneer dit een blinde pitch was geweest, de uitkomsten hetzelfde waren geweest. Ik daag je bij deze ook uit om een totaal ander ontwerp in te zenden die aan de verzoeken van de klant voldoet.
Laatst bijgewerkt: 21-01-2010 14:27:28
21-01-2010 @ 17:02
Het gaat mij niet zozeer om deze opdracht alleen.
Maar je slaat de spijker op zijn kop door mij uit te dagen. Die instelling zou elke zelf respecterende ontwerper moeten hebben. Het is geen blinde pitch, dus je kunt zien wat voorgangers al gedaan hebben. Haal daar je voordeel uit. Dan is het juist een uitdaging om iets afwijkend te maken, en wel met de door de klant gegeven ingrediƫnten. Ik neem graag je uitdaging aan, en zal asap een vernieuwd ontwerp toevoegen.
Mvg
Michiel
21-01-2010 @ 17:17
Tof dat je de de uitdaging aan neemt.
Ik vind dat je gelijk hebt op het punt dat we gebruik moeten maken van het feit dat je andere pitches kunt zien. Ik ga het ten harte nemen. Je mij ook getrickerd hebt om iets totaal anders te ontwerpen. Ik ga zelf ook aan de slag.
Grt,
Patrick
21-01-2010 @ 20:09
top antwoord!! je hebt ook een goeie swing gegeven aan mijn visie. Ik vind het hout en het gephotoshopte grachtepandje goed gevonden! tof dat je je als een serieuse ontwerper opsteld!! kunnen andere nog iets van leren :-)
21-01-2010 @ 22:34
Wel ingewikkeld, want wanneer is iets kopiƫren. Ik ben wel van mening dat je de reactie op een andere ontwerper kan gebruiken om een goed nieuw ontwerp neer te zetten. Zo kom je wel wat meer te weten over de wensen van de opdrachtgever. Maar soms vind ik het wel even slikken als ik na mijn inzending een net even anders soortgelijk ontwerp zie staan. (misschien denken mensen dit ook wel van mijn ontwerpen :-)
Of hoort dat er nu gewoon bij?
21-01-2010 @ 22:35
Dit bericht is verwijderd.
Laatst bijgewerkt: 22-01-2010 13:37:20